IS DE VAKBEURS TERUG VAN WEGGEWEEST?

De vakbeurs; wie kent het niet. Dit oude en vertrouwde middel om rechtstreeks met je doelgroep in contact te komen. Je bouwt een stand, spreekt een aantal dagen met veel potentiele klanten en gaat naar huis met een stapel visitekaartjes aan nieuwe kansen. Toch krijgt de beurs als middel steeds vaker kritiek te verduren; “Hoe effectief is onze deelname nu echt?”. Of “online behalen we toch mooi resultaat? En nog makkelijk meetbaar ook”. Al jaren is de beurs een oudgediende, maar is hij klaar voor pensioen? Of zit er nieuw leven in?

IS DE VAKBEURS TERUG VAN WEGGEWEEST?

Het afgelopen jaar zijn we echt anders naar communicatie gaan kijken. We zijn dol op alle mogelijkheden van digital advertising en sociale media. Toch ondervinden we dat de oude vertrouwde middelen zo gek nog niet zijn. De wetgeving voor gegevensverzameling en privacy zorgt ervoor dat we minder leunen op de kennis van digitale giganten zoals Google en Meta, maar dat we zelf onze doelgroep willen kennen en binden. Dat doen we door het versturen van nieuwsbrieven, maar er is meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de vakbeurs.  

Wie eerder aan een vakbeurs heeft deelgenomen, weet wat de voordelen zijn. Je komt direct in contact met een groep potentiële opdrachtgevers, hebt de tijd en aandacht van je doelgroep om je verhaal te vertellen én krijgt ook nog direct reactie. In sommige gevallen weet je de awareness, consideration en conversion fase in één ontmoeting te doorlopen. Een gegeven waar we online alleen maar van kunnen dromen. Dat gezegd hebbende, kan jouw beursdeelname wel veel leren van jouw campagne mindset. Hoe je jouw beursstrategie herprogrammeert met de kennis en ervaring van digital advertising? De onderstaande stappen helpen je op weg.


ORIENTATIE

Stap 1: bepaal je communicatiedoelen

Om te beoordelen of een beursdeelname potentie heeft, bekijk je eerst wat je marketingdoelstellingen zijn. Welke doelen zijn er gesteld en welke doelgroep moet de focus krijgen? Wil je met jouw bedrijf meer bekendheid krijgen of je imago versterken? Of is er een (nieuw)product dat meer bekendheid moet krijgen? Als je duidelijk voor ogen hebt welke doelen je wilt behalen, kun je gaan bepalen op welke manier je dit gaat doen. En een inschatting maken of een beursdeelname een goede aanvulling zal zijn.

Stap 2: ontwikkel je verhaal

Heb je duidelijk voor ogen welk verhaal je wilt vertellen? Mooi! Maar ook als je nog zoekende bent, een stap om zeker uit te voeren. Dit gaat je namelijk helpen in al je communicatie. Voor het verhaal dat je op de beurs wilt gaan vertellen kunnen we een kort advies geven: maak een keuze! Hoe simpeler je boodschap, hoe beter deze aankomt bij je doelgroep. Wil je een nieuw product introduceren, focus je verhaal daar dan volledig op en probeer niet ook nog te vertellen wat er nog meer geweldig is aan jouw organisatie.

Stap 3: shortlist interessante beurzen

Een goede beursstand is een kleine investering. Daarom neem je de beslissing niet lichtjes. Welke vakbeurzen zijn in jouw marketingmix een goede aanvulling? Beurzen waar veel handel bedreven wordt, of juist netwerk- of kennisbeurzen. Er is nogal een verscheidenheid aan beurzen. Onderzoek daarom goed welke beurzen bij jouw verhaal passen. Je imago versterken op een beurs waar voornamelijk handel bedreven wordt, heeft geen zin. Bekijk in je onderzoek dan ook wat het bereik van de beurs is, wie de exposanten zijn én natuurlijk wie de bezoekers zijn…

Stap 4: bespeur je doelgroep

Op welke beurzen is je doelgroep aanwezig? En nog belangrijker; met welke behoefte loopt jouw doelgroep op de beurs? Je bent nu in de laatste stap van de oriëntatie. Jouw verhaal is namelijk het meest effectief als je deze direct aan je doelgroep kunt vertellen, op het moment dat zij hier behoefte aan hebben. Als iemand komt om handel te voeren, dan is dat niet het juiste moment voor een presentatie over de ambities van jouw bedrijf. Je zoekt de perfecte match tussen doelgroep, verhaal en timing.

 

CREATIE

Als je weet wat je tijdens de beurs wilt bereiken (naamsbekendheid verhogen, merkpositie versterken, genereren van leads, kennis delen of een product introduceren), dan kun je je deelname bevestigen en aan de slag. Je hebt namelijk een doel te behalen. Hiervoor zet je je kennis in van onlinecampagnes. De campagnefasen zijn gebaseerd op menselijk gedrag. We weten dat een beslissing in een aantal fasen genomen wordt. Aandacht, interesse en conversie zijn de gedragsfasen die je in een campagne doorloopt om resultaat te behalen. Die fases doorloop je op een beurs in een sneltreinvaart.

Stap 1: Aandacht

Met een creatief team ontwerp je een stand en experience design dat de aandacht trekt – je doelgroep verrast en aanspreekt. Jij weet als geen ander welke interesses en kennis je doelgroep heeft. Gebruik deze kennis tijdens het ontwerpproces. Betrek een goed creatief team en een goede standbouwer die niet in m2 denkt maar in m3. Zo ontwerp je samen de totale beursbeleving.

En vergeet niet dat aandacht ook al voorafgaand aan de beurs getrokken kan worden. Zorg ervoor dat je ruim voor de beurs de ogen al op jou gericht hebt staan. Denk aan een productcampagne of een imagocampagne. De beurs blijft toch een middel in je totale marketingmix.

Stap 2: Interesse

Als je eenmaal de aandacht hebt gegrepen, is het aan jouw beursstand én beursteam om de interesse te wekken. Jouw beursteam weet hoe ze contact moeten maken met de bezoekers en op welke manier zij de boodschap het beste per persoon over kunnen brengen. Zoals je bij een digitale campagne kunt meten hoe de interesse uitgaat naar je bericht en daarin kunt bijsturen, kan dit in de beursstand ook. Train je beursteam dan ook om het verhaal bij de sturen naar de interesses van de doelgroep. Ook kun je overwegen om programmering in je beursstand te organiseren waarmee je inhoudelijk je doelgroep kunt interesseren.

Stap 3: Conversie

Welke actie wil je dat je doelgroep uiteindelijk gaat nemen? Bedenk hoe je het rendement van je beursdeelname gaat waarborgen. Dit kan van alles zijn. Van het achterlaten van contactgegevens, het downloaden van productbrochures tot het maken van een vervolgafspraak. Bedenk voor welke actie jij naar de beurs gaat en ontwerp hoe dit gaat plaatsvinden. Kunnen bezoekers ter plekke een productbrochure naar hun e-mail laten versturen? Of kunnen zij een vervolgafspraak inplannen? Een actie op een laptop of telefoon wordt meestal alleen en zonder beïnvloeding gedaan. In een beursstand kan er gevoelsmatig druk ontstaan. Zorg ervoor dat jouw doelgroep zich niet gepusht voelt om een actie te ondernemen. En geef ze de keuze op welke manier zij in contact met je kunnen blijven.


TOT SLOT

Met een succesvolle beursdeelname doorloop je de campagnefasen in een sneltreinvaart. Je gaat naar huis met een lijst van warme leads die hun contactgegevens bij je hebben achtergelaten voor opvolging. Is het voor jou verstandig om deel te nemen aan de vakbeurs? Als je een vakbeurs vindt waar jouw doelgroep aanwezig is, met de juiste mindset voor jouw verhaal, dan maakt dit middel met een nieuw campagneformat een geweldige comeback.