Live, hybride of online: hoe kies ik mijn event?

Wat kunnen we van evenementen post-Covid verwachten? Pakken we de draad weer op zoals voorheen? Of moeten we events vanuit een nieuwe context benaderen? Stuk voor stuk begrijpelijke vragen. Om je hierin te kunnen helpen, is het zaak om naar je doelen én je doelgroep te kijken.

De afgelopen twee jaar is er ontzettend veel veranderd in het eventlandschap. Fysieke events waren plots niet meer mogelijk en als gevolg daarvan zochten we elkaar massaal digitaal op. Dat had heel veel voordelen. Denk maar aan het vervallen van reistijd en daardoor het kunnen bereiken van een breder publiek. Maar we ervaren ook een aantal nadelen. Het behalen van dynamiek en beleving is digitaal een stuk lastiger en ook termen als online-moe worden steeds meer herkend.

Doordat we ook voordelen aan online kennisdeling ervaren, moeten we het eventlandschap in een andere context plaatsen. We moeten opnieuw naar de tekentafel en eens goed kijken naar de behoefte van onze doelgroep. Om een beeld te schetsen welke opties je hebt, beschrijven we hieronder de verschillende type events.

Live, hybride of online: hoe kies ik mijn event?

LIVE / FYSIEKE EVENTS

Samenkomen precies zoals je het voor corona ook deed? Nee! We weten goed welke behoeften we digitaal kunnen vervullen en welke behoeften absoluut niet. Juist die behoeften die we online niet kunnen vervullen, zijn post-Covid ontzettend belangrijk. Fysieke events worden wat ons betreft herontdekt en volledig ontworpen voor dialoog, dynamiek en beleving. Denk bijvoorbeeld aan praktijkgerichte kennisevents waarbij kennis niet gedeeld wordt door een lezing, maar juist door zelf aan de slag te gaan. En andere voorbeelden zoals workshops, discussiepodia en teambuilding. De focus voor live events ligt vanaf nu echt op de beleving. Prikkel de zintuigen en zorg ervoor dat jouw bezoeker vol energie jouw event verlaat.

HYBRIDE / BLENDED EVENTS

Een hybride event is zowel een fysiek event als een online event. Het zijn eigenlijk twee events in één. Je hebt een groep die fysiek aanwezig is en een groep die online een programma aangeboden krijgt. De kunst is om deze programma’s naadloos op elkaar aan te laten sluiten, zodat beide groepen uiteindelijk de gewenste beleving ervaren. Makkelijk is het niet en het vraagt om flinke inspanning, maar voor grote doelstellingen ontzettend effectief. Door zowel online als fysiek een programma aan te bieden, geef je je doelgroep de ultieme mix en keuze van beleving en kennisdeling. Jij reguleert de storytelling en customer journey van de verschillende programma’s, maar jouw doelgroep is de baas over de manier waarop zij jouw informatie consumeren.

TIJDSLOT EVENTS

Een andere manier om toch een grote groep mensen te bereiken, is het werken met tijdslots. Dit geeft je de mogelijkheid om met doorstroom meerdere mensen te ontvangen. Jouw bezoek krijgt een tijdslot aangereikt of heeft de mogelijkheid om zelf een tijdslot te selecteren. Op die manier kun je je doelgroep en te gekke beleving bieden en het aantal genodigden zo groot maken als dat je zelf wilt. Het werken met tijdslots geeft je de mogelijkheid om met je doelgroep in dialoog te gaan. Hiermee deel je niet alleen kennis, maar haal je ook input op. Waar je ook aan kunt denken, is een event waarin storytelling een grote rol speelt. Wissel verhaal op verschillende podia af met video en tentoonstelling. Waardoor je doelgroep na een verhaal de ruimte krijgt om een stukje verdieping te zoeken in tekst en beeld. Er zijn veel manieren waarmee je met doorstroom een verhaal kunt vertellen aan meerdere kleine groepen.

MEER WETEN? NEEM CONTACT OP!

Mail info@arling.nl