Beleving - ga het doen! Peptalk om te doen... and not just talk

Eerder spraken we al over live communicatie. Een mooie manier om de aandacht van je doelgroep langer én interactiever te grijpen dan dat je dit digitaal waarschijnlijk lukt. Maar als je het moment dan hebt, wat wil je dan vertellen?

Beleving - ga het doen! Peptalk om te doen... and not just talk

Of liever; wat kun je dan vertellen om een duurzame connectie te maken met je doelgroep?

Horen vs. voelen
Je kunt vertellen wat je doet, maar liever heb je dat mensen het ervaren. Dat ze voelen waar je voor staat en het herkennen in de acties die je doet. Je hebt meer te vertellen dan je denkt. Als merk ben je waarschijnlijk niet alleen bezig met je product of dienst. Je hebt een aantal belangrijke sociale en maatschappelijke waarden. En dáár moet je iets mee doen. Niet vertellen, maar doen. Want dat draagt bij aan de beleving van je merk.

En een merk, dat ben je al sneller dan je denkt. Denk bij het woord merk niet alleen aan consumentenmerken. Bedachte karakters voor alledaagse producten. Ook jouw bedrijf is een merk. Bijvoorbeeld voor je B2B klanten. Voor hen heeft jouw bedrijf ook een eigen karakter – en een imago. Maar denk ook aan nieuwe werknemers. Om nieuwe collega’s aan te trekken kun je bouwen aan je werkgeversmerk.

What about you?
Even terug naar jouw verhaal. Die sociale en maatschappelijke waarden die jouw bedrijf heeft, betekenen iets voor je. Hoe mooi zal het zijn als je je doelgroep in die waarden kunt vinden? Jouw product of dienst, kan misschien bij meerdere leveranciers verkregen worden. Maar als jouw doelgroep bijvoorbeeld maatschappelijke verbinding net zo belangrijk vindt als jij, dan ligt daar jullie klik. En die klik wordt alleen zichtbaar als je er iets mee doet.

Vertel welke waarden je erop nahoudt! Maar bedenk; ‘actions speak louder than words’. Of de uitdrukking iets dichter bij huis, ‘niet lullen maar poetsen’. Hoe je het ook wendt of keert. Vertel het door te doen. Onderneem actie.

Makkelijker gezegd dan gedaan? Ja, dat wel; maar het kan! Een behoorlijke groep mensen heeft interesse in jouw product of dienst. Maar om een goede relatie op te bouwen, lijken herkenning en identificatie minsten zo belangrijk voor een duurzame relatie. Als jij bezig bent met het verstevigen van je merkpositie of het vergroten van merkloyaliteit bij je doelgroep. Denk dan breder dan je product of dienst. Denk vanuit je merk.

Dus denk jij “ja, ik wil de band met mijn doelgroep verstevigen!”, haal dan kracht uit deze peptalk. DOE! And not just talk. Wees niet terughoudend. Want als mensen een positieve beleving hebben, dan is dat je basis voor een duurzame relatie.