Branding, Content

Een sterke merkpositionering voor een platform van onafhankelijke ondernemers

Atrium Agri is een nieuw samenwerkingsverband van verschillende ondernemers binnen de tuinbouwsector. Zij willen op transparante wijze een turn-key totaaloplossing bieden voor grootschalige internationale nieuwbouwprojecten. Om dit samenwerkingsverband een gezicht te geven, vroegen zij ons om hen te helpen bij hun positionering.

Samen met de drie ondernemers waarmee het initiatief werd gestart, werd een krachtige naam voor het platform neergezet, onderzochten wij de identiteit en ambities, bedachten wij de internationale pay-off en ontwikkelden wij de toekomstbestendige visuele identiteit.

Een sterke merkpositionering voor een platform van onafhankelijke ondernemers

De vraag

De ondernemers uit de internationale tuinbouwsector hebben ons gevraagd mee te denken over de naamgeving en positionering van een nieuw samenwerkingsverband. De vraag naar totaaloplossingen in de tuinbouw groeit. Waar voorheen specialisten gevraagd werden voor een specifiek onderdeel, is er een verschuiving gaande die meer en meer vraagt om totaaloplossingen. Een vraag die alleen samen kwalitatief uitgevoerd kan worden. Al lange tijd werken de ondernemers samen en zagen zij dat door hun krachten te bundelen dit nog beter kan. Zij ontwikkelde een flexibel, maar duurzaam samenwerkingsverband. Deze vorm van samenwerking binnen het platform moet de betrokken partners meer en betere kansen en mogelijkheden bieden dan waar ze individueel toe in staat zijn. Daarnaast moet onderlinge (kennis)uitwisseling innovatie stimuleren, waardoor het platform kwalitatief aan de top staat. Dit mede doordat het belang van de klant samensmelt met het belang van een gezonde wereld.    

Het doel: als één krachtig en sterk internationaal tuinbouwplatform samenwerken en kennis delen, met behoud van eigen identiteit en cultuur van de partners. 

Het merk Atrium Agri is geboren.

Advies

Wie zijn jullie en wat is jullie ambitie? Start met het formuleren van je identiteit. Middels een strategische sessie begeleidden wij de ondernemers in het vaststellen van hun identiteit en waarden. Dit resulteerde in een duidelijke merkomschrijving en krachtige boodschap van het merk Atrium Agri. Die krachtige boodschap geeft Atrium Agri meteen de juiste lading, zodat iedereen weet wat Atrium Agri doet, waar zij voor staat en waar zij voor gaat. Een concrete merkkaart met daarin richtlijnen helpt de ondernemers om zelf hands-on aan de slag te gaan. 

Resultaat

‘Connected Through Ambition’. Waarvoor de kernwaarden van deze pay-off: samen, grensverleggend, krachtig, onafhankelijk en transparant een overtuiging is. Die overtuiging hebben we doorgevoerd in een sterke positionering die de koers van de samenwerking gaat dragen. De positionering hebben we vervolgens vertaald naar de visuele identiteit van Atrium Agri en het merk hiermee toekomstgericht neergezet. De visuele identiteit is tevens een toolkit voor ondernemers binnen het platform zodat zij, binnen hun eigen identiteit, het merk Atrium Agri kunnen inzetten.

Een vooruitstrevend ontwerp van het logo, de pay-off, de website, de uitingen en de teksten zorgen voor een indrukwekkende look and feel van de visuele merkidentiteit. Ontwerpen vanuit identiteit zorgt ervoor dat de huisstijl volledig aansluit bij de waarden van het merk. Het kleurgebruik is volledig in lijn, heeft een inspirerende en motiverende uitstraling en schakelt van ondernemend blauw naar warm oranje (de Nederlandse ondernemers). Benieuwd hoe we de merkidentiteit uitrollen in middelen? De officiële introductie van het merk Atrium Agri startte met de livegang van de website.   

 Neem zelf een kijkje op de website van Atrium Agri om te ontdekken hoe wij de visuele identiteit hebben vormgegeven.